Què és un delegat o delegada de classe?

El delegat o delegada de classe és el pare o mare escollit entre les famílies del grup aula, que té
la responsabilitat de representar-les en les necessitats i interessos dels seus fills i filles de manera col·lectiva, i implicar-les en la millora de la convivència i els rendiment educatiu. I tot això, en coordinació amb el tutor o tutora del grup.

D’aquesta definició es deriven tres característiques clau, a saber, representar i implicar a les famílies i coordinar-se amb el tutor o tutora de la classe.

Funcions.

Les funcions dels delegats i delegades es poden agrupar d’acord a la relació que estableixen amb la resta d’agents de la comunitat escolar. Així en destaquen:

  1. a) Relació amb els altres pares i mares.

– Motivar als pares i mares del seu curs amb la finalitat de millorar la seva participació a l’escola i integrar-los en la dinàmica del centre (reunions, festes, equips de treball, conferències de caràcter formatiu, xerrades…)

– Fomentar el contacte entre els pares del grup-classe o cicle: organitzar reunions, trobades, sopars

– Facilitar la transmissió de la informació que es genera en el sí de la comunitat educativa: Consell escolar, Junta de l’AMPA, Escola

– Mantenir oberts els canals de comunicació, facilitant els intercanvis d’opinions i derivant adequadament les consultes, dubtes, inquietuds.

  1. b) Col·laboració amb la junta de l’AMPA

–  Mantenir informada la junta de l’AMPA de tots aquells suggeriments, interessos i motivacions que puguin ser d’interès per a la majoria de pares i mares.

–  Assistir a les reunions conjuntes que convoqui la Junta de l’AMPA i col·laborar amb aquesta en el Pla d’acció que aprovi per al curs escolar.

– Col·laborar en la detecció de necessitats de formació, inquietuds, … dels pares i mares per tal de organitzar activitats i tallers familiars, adequats als interessos de tots i totes.

– Formant part de les comissions de treball organitzades per l’AMPA, com ara les comissions de la festes de Nadal o fi de curs, activitats extraescolars, etc. o buscant pares i mares que hi vulguin col·laborar.

  1. c) Coordinació amb el tutor de classe

– Estudiar i proposar solucions a les inquietuds i necessitats que puguin sorgir en relació al grup-classe

– Col·laborar amb els tutors en el desenvolupament de les activitats del curs

– Trametre les inquietuds i interessos dels pares i mares del seu grup

D’altra banda, detallant algunes de les funcions que no atenyen als delegats i delegades, és que podem delimitar millor la seva figura; així:

–  NO té un paper substitut de l’AMPA sinó complementari a la seva estructura; la Junta manté oberts els canals de comunicació amb els pares i mares que es vulguin dirigir directament. Cal evitar que els delegats es converteixin en una estructura paral·lela per tal d’evitar duplicació de feines o discordança de criteris

–  NO intervenen en la relació personal d’un alumne i/o dels seus pares amb el tutor i/o la direcció del centre.

–  NO porten un problema detectat a la Direcció del Centre i/o al Consell Escolar: els problemes detectats han de ser presentats a la Junta. Els membres de la Junta, els vocals de les comissions interessades i els delegats decidiran conjuntament sobre les actuacions a realitzar.

–  NO plantegen una queixa o un problema a la Junta sense que la informació estigui bé contrastada.

–  NO és només un transmissor de queixes de les famílies; no és una figura que neix amb ànim reivindicatiu, sinó de col·laboració en la solució de problemes.

–  NO intervenen en els continguts pedagògics o de funcionament del Centre, ja que es tracta d’àmbits propis de la Direcció i del Consell Escolar.

Objectius.

El seguit de funcions apuntades resten orientades a l’assoliment de diferents objectius, com ara:

–  Dinamitzar la participació dels pares i mares amb l’objectiu d’augmentar la seva presència i representativitat a l’escola

–  Aconseguir un contacte més directe de la Junta de l’AMPA amb tots els nivells escolars per captar amb més precisió les inquietuds i necessitats per adequar-hi la línia de treball i així aconseguir una major representativitat del col·lectiu de pares i mares

–  Afavorir la comunicació amb els tutors i tutores per tal de trobar vies de col·laboració en la quotidianitat de la vida escolar

–  Crear xarxa per a la millora de la comunicació, afavorint la transmissió d’informació que es genera en el si de la comunitat educativa

Funcionament i organització.

A continuació detallem una proposta del funcionament que al llarg del curs escolar poden tenir els delegats i delegades de classe, amb una aproximació temporal del seu desenvolupament.

  1. a) Primer trimestre.

El delegat o delegada serà escollit cada curs acadèmic a la reunió inicial que es realitza amb el tutor de la classe (octubre).

Es crearà una Comissió de delegats i delegades que tindrà reunions periòdiques (una primera al mes d’octubre una vegada hagin estat escollits els conjunt de delegats i delegades). Per a la seva gestió es nomenarà un coordinador de delegats i delegades que també tindrà una funció d’enllaç amb d’altres òrgans del centre. Aquestes reunions resten obertes a la participació de membres de la Junta de l’AMPA i de equip directiu de l’escola.

D’acord a la dinàmica de cada grup classe, la relació dels pares i mares amb el delegat o delegada de curs és podrà realitzar mitjançant:

–  una assemblea de pares i mares d’aula (novembre – desembre)

–  altres canals de comunicació com ara el correu electrònic, bústia de suggeriments, trobades informals…

Reunió del delegat o delegada de classe amb el tutor o tutora (novembre – desembre) on es transmetran el temes tractats a l’assemblea o hagin estat recollits per altres vies de comunicació.

  1. b) Segon trimestre.

Reunió de la Comissió de delegats i delegades (febrer)

Reunions dels delegats i delegades amb els tutors i tutores (març)

Si la dinàmica participativa dels pares i mares d’un grup classe funciona mitjançant assemblea, es pot programar una de prèvia a la trobada amb el tutor o tutora del grup.

  1. c) Tercer trimestre.

Al llarg del mes de juny, i amb l’objectiu d’avaluar el curs acadèmic es convocaran reunions de les assemblees de pares i mares d’aula i de la Comissió de delegats i delegades.

És evident que les diferents espais de participació generats pels delegats i delegades de classe han d’estar coordinats amb d’altres estructures de participació del centre com ara l’AMPA o el Consell Escolar. D’aquesta manera seria convenient la seva participació a les Juntes de l’AMPA o la seva presentació com a candidats a representants dels pares i mares al Consell Escolar.

Avaluació del projecte.

Des d’una perspectiva d’avaluació contínua, una primera valoració estarà basada en el nivell de participació dels pares i mares en les convocatòries de reunions, trobades, activitats… que es desenvolupin al llarg del curs.

No obstant, una valoració global haurà de tenir present les aportacions dels diferents agents:

– Claustre de mestres: a través d’una de les seves reunions ordinàries.

– Pares i mares delegats de curs: a través d’una reunió específica amb la Junta de l’AMPA.

– Assemblea de final de curs de l’AMPA: amb la inclusió d’un punt específic per al seu tractament a l’ordre del dia de la reunió i amb l’objectiu de recollir l’opinió de la resta de pares i mares de l’escola.

La suma d’aquestes valoracions aportarà criteris per a la revisió del funcionament d’aquesta figura de cara al proper curs escolar.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *